Het wachten waard

woensdag, 9 maart, 2016

Ik ga ervan uit dat je denkt. Wanneer je wakker bent, maar ook als je slaapt, zijn je hersenen voortdurend bezig om allerlei indrukken en flarden informatie te ordenen. En, meer dan eens, zal het gebeuren dat uit die gedachtegang allerlei ideeën ontstaan.

Zulke ideeën kunnen over van alles gaan. Ze zouden een situatie in jouw omgeving kunnen oplossen of verrijken, waarvan jij denkt dat het een uitdaging of probleem is. Bijvoorbeeld in je privéleven, je werkzame leven, binnen een groep mensen waarin je betrokken bent, de samenleving in het algemeen, of gewoon over van alles. Misschien gebeurt het, nu je dit leest, dat iets waar je onlangs vaak aan dacht bij je opkomt.

Maar, welke garanties heb je dat wanneer je dit idee onmiddelijk zou delen, het zijn maximale impact zal krijgen? Of, om het anders te verwoorden, het is aannemlijk dat het nog niet eens de helft van zijn potentieel zal halen, wanneer jouw game-changer wordt gelanceerd onder de verkeerde omstandigheden.

Deze spanning, tussen de geboorte van jouw briljante idee en het perfecte moment om het bij de juiste personen te presenteren, greep onlangs mijn aandacht. In de volgende vergelijking vond ik een aantal lessen die je een beter begrip zullen geven van waarover ik het heb, en die jouw ideeën kunnen helpen om meer effect te bereiken.

Een boer en zijn oogst

Stel je een boer voor, die een zo groot mogelijke opbrengst wil bereiken. Als eerste, zal hij zijn land moeten inzaaien met zaad aan het begin van een nieuw seizoen. Het zaad is voorbereid: gedroogd, opgeslagen, wachtend op het moment dat het gezaaid zal worden. Graszaad bijvoorbeeld, kan gemakkelijk drie jaar lang droog bewaard blijven, zonder nauwelijks iets van zijn kiemkracht te verliezen (er zijn zelfs experts die beweren dat het zelfs na zes jaar ongeveer dezelfde kiemkracht zal hebben). Dus, volgens mij kunnen we er rustig van uit gaan dat een boer zich weinig zorgen zal maken om het zaad.

De uitdaging zit hem niet in het zaad. Het gaat om de oppervlakte waarin het gezaaid wordt.

De boer zal veel meer tijd en energie besteden aan de grond, waarin het zaad gezaaid gaat worden. Wanneer dat oppervlak in een slechte conditie is, kan de boer een slechte opbrengst verwachten. Om de grond voor te bereiden, zal de boer de grond eerst bemesten nadat een vorige oogst is geoogst. Vervolgens dient de grond met een ploeg bewerkt te worden, zodat het los wordt gemaakt en om wordt gedraaid. Op deze manier worden verse voedingsstoffen naar de oppervlakte gehaald, terwijl onkruid en overblijfselen van de vorige oogst worden begraven, zodat het onder de grond kan afbreken en sterven. Na het ploegen, zal de boer wachten totdat zijn akker is opgedroogd, en het vervolgens harken en losschudden net voor hij zal gaan inzaaien.

Wanneer het de juiste tijd is, en de boer zijn veld heeft ingezaaid voor een nieuw seizoen, is een groot deel van zijn spel gespeeld. Alles wat hem rest te doen is het veld van water voorzien in tijden van droogte, en onkruid verwijderen dat probeert te profiteren van deze heerlijke vruchtbare grond.

De boer speelt het spel niet alleen

Onze boer heeft een aantal medespelers in het spel. Of noem het spelfactoren. Ik zet er drie op een rijtje, die je zullen helpen om jouw idee hun maximale impact te geven.

Ontdek jouw momenten om te handelen

Eén van de grootste uitdagingen voor de boer is om de juiste zetten te onderscheiden. En, misschien nog wel moeilijker, is om de juiste timing ervoor te vinden. Natuurlijk zullen zijn ervaring en talent in zijn werk hem helpen in te zien wanneer het tijd is om een volgende stap te zetten. Maar ondanks al zijn jaren in het veld, alle lessen die hij leerde van zijn vader en opa, soms moet hij het maar gewoon hebben van zijn onderbuikgevoel.

Focus je op de leefomstandigheden van jouw idee

En andere belangrijke les die ik haalde uit deze vergelijking, is dat de boer zich veel drukker maakt om de kwailiteit van de bodem, dan om het graan. In andere woorden, we hoeven ons niet zo druk te maken om de kwaliteit van ons idee. Zo lang we er zelf maar genoeg van overtuigd zijn, zit het wel goed. We moeten veel meer tijd en energie besteden aan de omstandigheden waarbinnen we onze ideeën tot leven proberen te laten komen.

Als ik de vergelijking verder omzet binnen de context van ideeën, denk ik aan het presenteren ervan aan de juiste mensen, en het vinden van het juiste moment en de juiste gelegenheid. Wanneer die factoren helder voor je zijn, zou je die personen moeten warm maken en het juiste moment moeten creëren (of afwachten). Soms is dat een kwestie van wachten, voorbereiden, en wachten... net zolang totdat je denkt dat de tijd rijp is. Je merkt dat de factor timing al aardig begint mee te spelen. Oftewel, wees niet overhaast, maar wacht ook niet te lang met het planten van jouw idee. Anders zou je zomaar eens nog een seizoen moeten wachten...

Het komt

Een derde les die we kunnen leren van onze boer, is dat hij er zeker van is dat tegenstand komt. In zijn geval, weet hij dat er onkruid zal proberen te groeien op zijn perfect voorbereide bodem. Toch denk ik dat hij zich daar niet zo heel druk om maakt. Hij heeft strategieën voorbereid om onkruid de baas te blijven, het enige wat hij moet doen in deze fase van het spel is te bepalen of het onkruid echt een vijand voor de groei van zijn oogst gaat worden. 

Een keuze kan zijn om het onkruid te negeren, want hij weet dat het niet gevaarlijk genoeg is om de oogst serieuze schade aan te brengen. Onnodig tijd eraan verspillen wil hij zeker niet. Het kan ook zo zijn dat het onkruid, of bijvoorbeeld ongedierte, wél een bedreiging vormen voor zijn oogst. Ook in dit geval geloof ik dat de boer weet hoe hij tegen deze vorm van oppositie moet optreden. Misschien maakt hij eens een ommetje over zijn akker met een schoffel in zijn hand. Of, afhankelijk van zijn kijk op een duurzame planeet, rijdt hij een rondje op de trekker met een tank vol ongedierteverdelger.

Wat ik bedoel hiermee, is dat het niet uitmaakt hoe goed je de omgeving voorbereidt waarbinnen je idee tot leven gaat komen, je zult altijd een vorm van tegenstand ervaren. Mensen kunnen skeptisch zijn. Je kunt te maken hebben met neeknikkers die elke vorm van vooruitgang principieel zullen dwarsbomen. Anderen vinden hun momentum op de door jou bereide vruchtbare grond en maken er dankbaar gebruik van om hun idee te lanceren (sommige mensen hebben gewoon geen manieren, je hebt nu een vrijbrief om je boerse aard boven te laten komen en te doen wat je goeddunkt :-) ).

Hoe dan ook, wat ik hiermee wil aangeven is dat je vormen van tegenwerking kunt verwachten wanneer je aan het vernieuwen bent. Wees hierop voorbereid zodat zo'n moment je niet overvalt. Raak niet uit het veld geslagen, raak niet ontmoedigd, word niet afgeleid erdoor. Houd jouw focus bij jouw oorspronkelijke idee. Het kan nog wat tijd nodig hebben om de vorm en toestand te bereiken die je voor ogen hebt, maar het komt. Ik hoop dat je aan het einde van het seizoen kan zeggen dat het het wachten waard was.

Er valt natuurlijk nog veel meer te zeggen over de totstandkoming en het presenteren van ideeën en initiatieven, of verandering binnen organisaties en hun culturen. Voor nu wilde ik me richten op deze simpele vergelijking en zijn vele waardevolle lessen. Ik hoop dat je het lezen van deze gedachtegang waardeerde, en het je zal helpen om jouw ideeën en initiatieven liftkracht en momentum te geven. Als je vragen of suggesties hebt, lees ik ze graag!

Tim de Klerk

Tim de Klerk

Maakt strategische communicatiemiddelen en vertelt verhalen van mensen, ondernemingen en organisaties, waarmee hun doelgroep in beweging komt.
Rijdt om voor een nieuwe aflevering van Homeland, een vers belegd broodje of een U2 concert.

(crossmediale) producties

Creatie van audiovisuele producties, online communicatie en offline uitingen.

van content tot campagnes

Inhaken in de communicatiemix door onderdelen te verzorgen, tot de realisatie van volledige campagnes.

strategie en advies

Doordachte marketing- en communicatiestrategie waarmee resultaten worden behaald.